وزیر امور خارجه با بیان اینکه لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد، گفت: مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد، گفت: مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم.
کد خبر: ۱۴۰۵۷۶۰

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) هشتم اردیبهشت ماه در نشست خبری در بیروت به تشریح رایزنی‌هایش با مقامات لبنانی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر خارجه در این نشست خبری با بیان اینکه توافق ایران و عربستان طبعا آثار مثبتی بر منطقه داشته است، اظهار داشت: باور داریم مقامات و رهبران سیاسی و احزاب لبنانی از توان و شایستگی لازم برای تکمیل روند سیاسی و تعیین رئیس جمهور برخوردارند. در دیدارها با مقامات عالی لبنان تأکید کردم ایران از توافق لبنانی‌ها در انتخاب رئیس جمهور حمایت خواهند کرد.

وی درباره سفرش به عمان و لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران در اولویت سیاست همسایگی و همسایه محور گفت‌وگو و مشورت با همسایگان و کشورهای منطقه را در دولت آقای دکتر رئیسی در اولویت اساسی سیاست خارجی قرار داده است.

وزیر خارجه بیان کرد: سلطنت عمان و عراق نقش مهمی در رسیدن عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به توافق جدید و بازگشت روابط به حالت طبیعی ایفا کردند. سفرم به سلطنت عمان هم در چارچوب مشورت‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. در ادامه سفرم به لبنان در چارچوب مشورت و رایزنی با مقامات لبنان در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و پیگیری تحولات اخیر منطقه‌ای صورت گرفت.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان و در روابط منطقه‌ای سوریه، صفحات جدیدی در منطقه ما گشوده شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه لبنان شرایط ویژه و جایگاه مهمی در منطقه دارد، اظهار داشت: مقید هستیم در چارچوب مشورت‌های منطقه‌ای همواره با مقامات لبنان مشورت کنیم و طبعا دیدار با آقای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در چارچوب این مشورت‌ها و دیدارها هم مورد توجه است.

امیرعبدللهیان عنوان کرد: جایگاه لبنان در خط مقدم مقاومت نیز مورد توجه جدی ماست.

وی همچنین اظهار داشت: لبنان دارای امکانات فراوانی است و ظرفیت‌های بالایی را در اختیار دارد.

وی همچنین بیان کرد: به مقامات لبنان تأکید کردم در یک توافق می‌توانیم مشکل برق در لبنان را حل کنیم اما این نیازمند توافق لبنانی، قرارداد و همکاری مشترک است. یکی از مشکلاتی که در این مسئله وجود دارد، فشار طرف آمریکایی و ترساندن برخی از موضوع تحریم است.بدانید که تحریم‌ های آمریکا شکست خورده است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در همین شرایط ما به برخی کشورها برق و نفت صادر می‌کنیم از جمله عراق. عراقی‌ها برای حل مشکلات خودشان در حوزه گاز و برق و دریافت آن از سوی ایران در گفت‌وگو با آمریکایی‌ها کشورشان را از تحریم‌ها در این حوزه مستثنی کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: همکاری در حوزه برق و گاز با توجه به توانمندی‌های ایران، یک تجارت پرسود و دو طرفه است هم برای لبنان و هم برای ایران و طبعا به رفاه مردم لبنان نیز کمک می‌کند. گفت وگوهای ما در این موضوع با مقامات لبنانی رو به جلو است و امیدوارم با تکمیل روند سیاسی و انتخاب رئیس جمهور بتوانیم گام‌های عملی برداریم.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتخاب رئیس جمهور لبنان بیان کرد: به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره از توافق و انتخاب لبنانی حمایت کرده و حمایت خواهیم کرد.حتما از ظرفیت خود برای کمک به تکمیل روند سیاسی در لبنان از طریق توصیه به دوستان در لبنان استفاده خواهیم کرد. براساس قانون اساسی لبنان هر فردی که از بین مسیحیان به عنوان رئیس جمهور آینده مورد توافق همه اطراف لبنانی باشد مورد حمایت ایران خواهد بود.

توافق ایران و عربستان برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک در روزهای آینده

وزیر خارجه با اشاره به توافق اخیرش با همتای سعودی در پکن اظهار داشت: توافق کردیم در روزهای آینده سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را بازگشایی کنیم. قبل از عید فطر دعوتنامه کتبی و رسمی را برای آقای فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی ارسال کردم. ایشان در تماس تلفنی گفتند دعوت شما را پذیرفتم و پاسخ خواهم داد. البته همتای سعودی دعوتی از اینجانب برای سفر به عربستان سعودی به عمل آورده است. من هم به دعوت ایشان پاسخ خواهم داد. زمان سفر را از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ خواهیم کرد.

مقاومت معادله را به ضرر صهیونیست‌ها تغییر داده است

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه رژیم جعلی صهیونیستی در ماه‌های گذشته تجاوزات فراوانی را در منطقه به ویژه در مناطقی از خاک سوریه انجام داد، گفت: اخیرا اتفاقاتی در جنوب لبنان رخ داد که در جریان اخبار آن هستید. در دیدار اخیرم با آقای نصرالله و زیاد نخاله رهبران مقاومت در لبنان و فلسطین مطلع شدم که مقاومت معادله را به ضرر صهیونیست‌ها تغییر داده است.

وی گفت: تصمیمات مقاومت برای تضمین ثبات و امنیت در منطقه و به عقب راندن صهیونیست‌ها از دیدگاه‌های بلندپروازنه آنها تصمیمی نافذ و موثر است. 

۱۳ماه پیش درباره زندانیان با آمریکا توافق کردیم

امیرعبداللهیان گفت: ما در خصوص تبادل زندانی با طرف امریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آنها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده معرفی کردند.

وی افزود: در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی یک صورت جلسه بین آن نماینده فرستاده و طرف ایرانی امضا شد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: ما هیچ محدودیت زمانی برای انجام تبادل نداشتیم. اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی، ماه‌ها اجرای این صورت جلسه به تعویق افتاد. تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار شد ان صورت جلسه بروزرسانی شود.بروز رسانی این سند در دستور کار ما است. ولی ما موضوع زندانیان را یک مسئله انسانی می‌دانیم و به انجام آن بر اساس توافقی که می‌شود تاکید داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها